::.مصباح الهدی::.

:.وبلاگ مذهبی.: ،مطالب مذهبی ،عکس مذهبی ، مباحث دینی ،دانلود قرآن ،دانلود مداحی

::.مصباح الهدی::.

:.وبلاگ مذهبی.: ،مطالب مذهبی ،عکس مذهبی ، مباحث دینی ،دانلود قرآن ،دانلود مداحی

حدیث درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

حدیث درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

 

1-امام صادق (علیه السلام)می فرمایند:

انما سمی قم لان اهلها یجتمعون مع قائم آل محمد (علیه السلام)ویقومون معه و یستقیمون علیه و ینصرونه .

شهر قم را قم نامیده اند،زیرا اهل قم گرد قائم آل محمد(علیه السلام)جمع می شوند و بااوقیام می کنند و در این راه را استقامت می ورزند و او را یاری می دهند.

  سفینه البحار ،ج2،ص 446

***

2-پیامبر عزیز اسلام (صل الله علیه واله) می فرمایند:

طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی و هو مقتد به قبل قیامه ،یتولی ولیه و یتبرا من عدوه و یتولی الائمه الهادیه من قبله ،اولئک رفقائی و ذوو ودی و مودتی و اکرم امتی علی .

خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند و پیش  از قیامش به او اقتدار نماید .دوست اورادوست بدارد و از دشمن وی بیزاری جوید و ولایت امامان هدایتگر پیش از او را نیز بپذیرد.اینان دوستان من و مورد علاقه و محبت من و گرامیترین امت من در نزد من هستند.

  بحار الانوار،ج52،ص129،غیبت طوسی 

***

3-امام حسن عسکری (علیه السلام)می فرمایند :

والله لیغیبن غیبه لا ینجو فیها من الهلکه الا من ثبت الله عزوجل علی القول بامامته و وفقه (فیها)للدعا بتعجیل فرجه.

سوگند به خدا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آن قدر غایب می شود که در زمان غیبت (طولانی اش )از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خدای بزرگ ،اورا بر عقیده به امامت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)ثابت گرداند و به او توفیق دهد که برای تعجیل فرجش دعا کند.

کمال الدین ،ج2 ،ص 384

***

4-امام جواد (علیه السلام)می فرمایند:

ان القائم منا هو المهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو اثالث من ولدی .

قائم ما حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که واجب است در دوران غیبت او انتظارش را بکشند ،ودر زمان ظهورش از  وی اطاعت کنند ،واوسومین فرزند من است.

کمال الدین ،ج2 ،ص377

***

بقیه در ادامه مطلب 

حدیث درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

 

1-امام صادق (علیه السلام)می فرمایند:

انما سمی قم لان اهلها یجتمعون مع قائم آل محمد (علیه السلام)ویقومون معه و یستقیمون علیه و ینصرونه .

شهر قم را قم نامیده اند،زیرا اهل قم گرد قائم آل محمد(علیه السلام)جمع می شوند و بااوقیام می کنند و در این راه را استقامت می ورزند و او را یاری می دهند.

  سفینه البحار ،ج2،ص 446

***

2-پیامبر عزیز اسلام (صل الله علیه واله) می فرمایند:

طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی و هو مقتد به قبل قیامه ،یتولی ولیه و یتبرا من عدوه و یتولی الائمه الهادیه من قبله ،اولئک رفقائی و ذوو ودی و مودتی و اکرم امتی علی .

خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند و پیش  از قیامش به او اقتدار نماید .دوست اورادوست بدارد و از دشمن وی بیزاری جوید و ولایت امامان هدایتگر پیش از او را نیز بپذیرد.اینان دوستان من و مورد علاقه و محبت من و گرامیترین امت من در نزد من هستند.

  بحار الانوار،ج52،ص129،غیبت طوسی 

***

3-امام حسن عسکری (علیه السلام)می فرمایند :

والله لیغیبن غیبه لا ینجو فیها من الهلکه الا من ثبت الله عزوجل علی القول بامامته و وفقه (فیها)للدعا بتعجیل فرجه.

سوگند به خدا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آن قدر غایب می شود که در زمان غیبت (طولانی اش )از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خدای بزرگ ،اورا بر عقیده به امامت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)ثابت گرداند و به او توفیق دهد که برای تعجیل فرجش دعا کند.

کمال الدین ،ج2 ،ص 384

***

4-امام جواد (علیه السلام)می فرمایند:

ان القائم منا هو المهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو اثالث من ولدی .

قائم ما حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که واجب است در دوران غیبت او انتظارش را بکشند ،ودر زمان ظهورش از  وی اطاعت کنند ،واوسومین فرزند من است.

کمال الدین ،ج2 ،ص377

***

5-حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام)می فرمایند :

یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی و  یعطف الرای علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی ارای .

(چون حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) ظهور کند )هواپرستی را به خدا پرستی باز گرداند ،پس از آنکه خداپرستی را به هواپرستی باز گردانده باشند .افکار و نظریات را  طبق قرآن باز گرداند ،پس از آنکه قرآن را طبق افکار و نظریات باز گردانده باشند.

بحار النوار ،ج51،ص 130/نهج البلاغه

***

6-امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :

والله لیغیبن امامکم سنین من ادهر ولتفیضن علیه اعین المومنین.

سوگند به خدا امام شما سالیان درازی غایب می شود ،و چشم های مومنین در فراق او اشکباران است.

بحار النوار ج51،ص 147،غیبت نعمانی .

***

7-امام سجاد (علیه السلام)می فرمایند :

ان اهل زمان غیبته القائلون با مامته المنتظرون لظهوره افضل اهل کل زمان لان الله تعالی ذکره اعطاهم من  العقول و الافهام و المعرفه ما صارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده .

مردمانی که در زمان غیبت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند ،از مردمان همه زمانها برترند ،زیرا خدایی که یادش بزرگ است به آنان خرد و فهم و شناختی ارزانی داشته است که غیبت امام برای آنان مانند حضور امام است .

بحار النوار ،ج52،ص 122،احتجاج.

***

8-شخصی از امام صادق (علیه السلام) سوال کرد چگونه بر حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه)سلام کنیم ؟حضرت در پاسخ به او فرمودند :

تقول :السلام علیک یا بقیه الله .

می گویی :سلام بر تو ای ذخیره الهی !

بحار الانوار ،ج52،ص 373 / تفسیر فرات بن ابراهیم.

***

9-امام صادق (علیه السلام)می فرمایند :

اذا قام القائم لا یبقی ارض الا نودی فیها  شهاده ان لا اله الا الله و ان محمد ا رسول الله .

هنگامی که حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه)قیام کند ،هیچ زمینی نماند مگر اینکه در آنجا گلبانگ ( اشهد ان لا اله الاالله و اشهد ان محمد رسول الله ) بلند گردد.

بحارالانوار ،ج52،ص 340،تفسیر عیاشی .

***

10-پیامبر اکرم (صل الله علیه واله)می فرمایند :

المهدی طاووس اهل الجنه .

مهدی (عجل الله تعالی فرجه)طاووس بهشتیان است.

بحار الانوار ،ج51،ص105 / طرائف .

***

11-امام سجاد (علیه السلام)می فرمایند :

اذا قام قائمنا اذهب الله عز وجل عن شیعتنا العاهه و جعل قلوبهم کزبر الحدید و جعل قوه ارجل منهم قوه اربعین رجلا و یکونون حکام الار ض و سنامها .

هنگامی که قائم ما قیام کند خدای بزرگ عیب و بیماری و کسالت را از شیعیان ما بر طرف می سازد ،ودلهای آنان را مانند پاره های آهن محکم می کند ،وبه هر نفر از آنان نیروی چهل نفر می دهد،و آنها فرمانروایان زمین و سران اجتماع خواهند بود .

بحارالانوار ،ج52،ص 316/خصال .

***

12-امام صادق (ص )می فرمایند :

العلم سبعه و عشرون حرفا فجمیع ماجاءت به الرسل حرفان فلم یعرف الناس حتی الیوم غیر الحرفین فاذا قام قائمنا اخرج الخمسه والعشرین حرفا فبثها فی الناس و ضم الیها الحرفین حتی یبثها سبعه و عشرین حرفا .

دانش بیست و هفت حرف است .آنچه پیامبران  آورده اند دو حرف است و مردم هم تاکنون بیش از آن دو حرف را نمی دانند .پس هنگامی که قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را گسترش می دهد و در میان مردم منتشر می سازد و آن دو حرف را هم به آن ضمیمه نموده تا آنکه بیست و هفت حرف خواهد شد .

بحار الانوار ،ج52،ص336/خرایج راوندی .

***

13-امام باقر (علیه السلام)می فرمایند :

اذا قام قائم اهل البیت قسم بالسویه و عدل فی الرفیه فمن اطاعه فقد اطاع الله ومن عصاه فقد عصی الله و انما سمی المهدی لانه یهدی الی امر خفی .

هنگامیکه قائم اهل بیت (عجل الله تعالی فرجه)قیام کند اموال را به صورت مساوی تقسیم می نماید و عدالت را در بین مردم برقرار می سازد .پس هر کس او را اطاعت کند ،خدا را اطاعت کرده است . و هر کس از او سرپیچی نماید ،از خدا سر پیچی کرده است وآن حضرت را مهدی نامیده اند ،زیرا مردم را به سوی امر پنهانی هدایت می نماید.

بحار الانوار ،ج52،ص 350/غیبت نعمانی .

***

14-پیامبر عزیز اسلام (صل الله علیه واله)می فرمایند :

طوبی لمن لقیه و طوبی لمن احبه و طوبی لمن قال به .

خوشا به حال کسی که مهدی (عجل الله تعالی فرجه)را دیدار کند ،وخوشا به حال کسی که او را دوست دارد ،وخوشا به حال کسی که قائل به امامت وی باشد .

بحار الانوار ،ج52،ص 309/عیون اخبار الرضا 7.               

 

15-پیامبر عزیز اسلام (علیه السلام)می فرماید :

لا تقوم الساعه حتی یقوم القائم الحق منا و ذلک حین یاذن الله عزوجل له ومن تبعه نجی و من تخلف عنه هلک .

روز قیامت برپانخواهد شد تا اینکه قائم به حق از ماست قیام کند و این امر هنگامی محقق می شود که   خدای بزرگ با او اجازه قیام دهد و هر کس از او اطاعت کند نجات یابد و هرکس از وی سرپیچی کند نابود شود .      

بحار الانوار ،ج51،ص 65/عیون اخبار الرضا 7.

***

16-حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام)می فرمایند :

لو قد قام قائمنا لا نزلت السما قطرها و لاخرجت الارض نباتها و لذهبت الشحنا من قلوب العباد و اصطلحت السباع و   البهائم حتی تمشی المراه بین العراق الی الشام لا تضع قدمیها الا علی النبات و علی راسها زبیلها (زینتها )لا یهیجها  سبع و لا تخافه .

اگر قائم ما قیام کند آسمان باران خود را فرو می ریزد ،و زمین نباتات خود را بیرون می دهد ،وکینه ها از دل بندگان خدابرطرف می شود ،ودرندگان و چهار پایان با هم ساخته ،از یکدیگر رم نمی کنند ،تا جایی که زنی که می خواهد راه عراق تا شام را بپیماید همه جا قدم بر روی سبزه و گیاهان می گذارد و زینتهای خود را بر سر دارد (وکسی طمع به آن نمی کند )،نه درنده ای به او حمله ور می شود ،ونه اواز درندگان وحشت دارد .

بحار الانوار ،ج52،ص 316/خصال .

***

17-حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام)می فرمایند:

انتظررروا الفرج و لا تیاسوا من روح الله فان احب الاعمال الی الله عزوحل انتظار الفرج .

در انتظار فرج باشید و از رحمت و کارگشایی خدا ناامید نشوید ،زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است.

بحار الانوار ،ج52،ص 123/خصال

***

18-امام باقر (علیه السلام)می فرمایند :

انی لو ادرکت ذلک لابقیت نفسی لصاحب هذا الامر .

اگر من زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)رادرک می کردم خود را برای خدمت به او نگاه می داشتم و آماده می نمودم.

بحار الانوار ،ج52،ص243/غیبت نعمانی .

***

19-امام صادق (علیه السلام)می فرمایند :

ان لصاحب هذا الامر غیبه فلیتق الله عبد عند غیبته و لیتمسک بدینه .

برای حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه)غیبتی است .در این دوران غیبت هر بنده ای باید تقوای الهی پیشه سازد و در دین خود چنگ زند (وبه آن پایبند باشد ).

بحار الانوار ،ج52،ص 135/غیبت نعمانی .

***

20-امام صادق (علیه السلام)می فرمایند :

اعرف امامک فانک اذا عرفته لم یضرک تقدم هذا الامر او تاخر .

امام خود را بشناس .اگر امام خود را شناختی چه ظهور زود تر اتفاق افتد یا دیر ،به تو زیانی نمی رساند.

بحار الانوار ،ج52،ص141/غیبت نعمانی.

***

21-از امام صادق (علیه السلام) سوال شد آیا حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه)به دنیا آمده است ؟

حضرت در پاسخ فرمودند:

لا ولو ادرکته لخدمته ایام حیاتی .

نه ،ولی اگر زمان اورادرک می کردم در تمام روزهای زندگانی ام در خدمت او می بودم .

بحار الانوار ،ج51،ص148/غیبت نعمانی .

***

22-امام صادق (علیه السلام)می فرمایند :

من قال بعد صلوه الفجر و بعد صلوه الظهر (اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم )لم یمت حتی یدرک القائم من آل محمد علیهم السلام .

هر کس پس از نماز صبح و ظهر بگوید : (اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم )نمی میرد تا اینکه قائم آل محمد (علیه السلام)را درک کند .

سفینه البحار ،ج2،ص49.

***

23-امام صادق (علیه السلام)می فرمایند :

من سر ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر فان مات و قام القائم بعده کان له من الاجر مثل اجر من ادرکه .

هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه)باشد پس منتظر ظهور او باشد و اگر به راستی منتظر ظهور آن حضرت است به پرهیزکاری واخلاق نیکورفتار نماید .و چنانکه این شخص پیش از قیام حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه)بمیرد پاداش کسی را دارد که حضرت را درک می نماید.

   بحار الانوار ،ج52،ص 140/غیبت نعمانی .

***

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
......... دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:11 ب.ظ http://1574.blogfa.com

دنبال حدیثی هستم از امام زمان که سالها قبل خوانده ام اگر ممکن است راهنماییم کنید و مضمون حدیث این بود امام زمان از دیده ها غایب می شود و تا روز ظهور هیچ کس اورا نمی بیند وو اگر ببیند نمی شناسد هرکس بگوید او را دیدم و درآن واحد شناختم از کذابین است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد